sunnuntai 21. maaliskuuta 2010

Mediakasvatuksen 5 kuumaa

Nykypäivän nykyisyydessä elävä suomalainen lapsi on aina ja kaikkialla median vaikutuspiirissä. Ei ole sellaista koloa, jonne ei tv kuulu, tai niin syvää kuoppaa jonne ei nettipiuhoja voisi vetää. Lapsi on myös mieleltään niin köyhä, että näiden mediaväylien sudet pystyvät käymään kiinni ja aiheuttamaan pipin. Aikuisten on autettava lasta ymmärtämään ja opetettava katsomaan. Olemmekin listanneet mielestämme viisi kuuminta sanaa mediakasvatuksessa, joiden avulla lapsistamme kyllä tulee käytöshäiriöisiä ja masentuneita, mutta normaaliuden rajoissa.


Nettikasvatus


Internet on kuin synkkä hirviömetsä, joka on vuorattu suklaalla. Lapsi löytää netistä kaiken ja kaikki löytävät lapsen. Tässä tapauksessa ei ikävä kyllä käy yleisesti pätevä yritys-erehdys oppiminen, sillä yksi erehdys ei välttämättä tarjoa enää toista yritystä. Internet on kuitenkin suunnaton tiedon ja oppimisen lähde, jota lasten tulee oppia käyttämään. Aikuisiällä voi sitten syleillä kaikkea sitä mitä sanottiin pahaksi.

Tv vs. RL (eli real life)


Koska tv on ottanut paikkansa lastemme kasvattajana, eikä kukaan toisaalta ole näyttänyt tv:lle paikkaansa, on lasten itse kyettävä ymmärtämään, mihin kannattaa uskoa ja mikä on vain hikisen alipalkatun käsikirjoittajan tarinaa. Tv tarjoaa ajatuksia, asenteita, näkemyksiä eikä läheskään aina anna toista näkökulmaa tai puolueetonta kantaa. Jos kaikki tv:ssä otettaisiin todesta, kaikilla olisi neljä seksikumppania päivässä, amerikka olisi maailman ainoa puhuttu kieli ja asiat ratkeavat puhumalla (terapeutille, koska on juuri ampunut ja paloitellut vaimonsa, koska pöydässä oli väärää juustoa).


Mainostenlukutaito


Mainos on sillä tavalla kiero eläin, että se salaa ja peittelee asioita ja nytkäyttelee alitajuntaan ajatuksia. Jos lapsella ei ole sisäänrakennettua mainosmuuria, kaikki ehdotukset pääsevät läpi ja lapsen on pakko saada jättipäisiä Bratzejä ja mikään muu ei tee onnelliseksi, paitsi vielä yksi paketti vaahtokarkkimuroja. Mainostajat ovat tietysti tämän huomanneet ja käyttävät lasten kitinän ja vanhempien löysän lompakon voimakasta yhdistelmää hyödykseen. Lasten tulee voida itse huomata itseensä kohdistuvat vaikutteet ja päästää tiukan seulan läpi vain ne, joista on todellista hyötyä, eli kveekarimurot.


Median tuotto


Asenneongelmien katveessa on hyvä joskus päästää höyryjä ja mitä aikaisemmin, sen parempi. Itsensä ilmaisu on kehittävä ja terveellinen taito, josta kaikkien on pakko joskus ammentaa. Meillä on sillä tavoin asiat hyvin, että kouluissamme laitetaan tälläkin hetkellä melko hyvin aikarajoja aineille ja arvosteluille ja sen lisäksi saamme kertoa hölmöjä juttuja netissä ja lehdissä kenenkään sen kummemmin estelemättä. Media, eikä sen kummemmin ilmaisukaan kuitenkaan rajoitu pelkkään kouluvihkoon kirjoittamiseen. Kaikkia näitä median keinoja on siis lysti kokeilla itseilmaisun nimissä jo koulupenkillä.


Mediateknologia


Lapset on hyvä tutustuttaa ensin kaikkiin niihin median keinoihin, ennen kuin niillä alkaa ilmaista itseään, tai mitään muutakaan. Kaikki osaavat käyttää kynää ja paperia ja jopa kameraakin, mutta moniko osaa muokata kuvia, tai laittaa niitä esille nettiin? Median ja ilmaisun keinot kehittyvät taukoamatta ja onhan se nyt piru jos ei meillä känny-Suomessa pysytä perässä.


-Esa, Jonne

Ei kommentteja: